Το μάθημα έχει στόχο να εισαγάγει τους φοιτητές στο διεπιστημονικό περιβάλλον της έρευνας όλων των διαστάσεων μιας χωρικής ενότητας με την επιδίωξη να συνδέσει τη θεωρία με την εμπειρική πραγματικότητα (μέσω της εργασίας πεδίου της επιτόπιας έρευνας). ΟΙ φοιτητές αναμένεται να κατανοήσουν με θεωρητικό και εμπειρικό τρόπο τις σχέσεις που μπορεί να υπάρχουν μεταξύ των κοινωνικο-πολιτικών, πολιτισμικών και οικονομικών παραμέτρων στο πεδίο μιας χωρικής ενότητας, πέραν από αυτά που προσφέρονται δημοσίως ως έντυπο υλικό. Καλούνται επίσης να συναγάγουν δικά τους συμπεράσματα ως προς τη φυσιογνωμία, την ταυτότητα και την προοπτική της περιοχής που ερευνούν, και εφ’όσον είναι μεθοδολογικά εφικτό να δουν αναλογίες με αντίστοιχες περιπτώσεις στην Ελλάδα.
Οι φοιτητές αναμένονται να αποκτήσουν σύγχρονη γνώση και κατανόηση θεμάτων ΠΕΡΑΝ των γνώσεων που βασίζονται στον προπτυχιακό κύκλο σπουδών μέσω πολλαπλής βιβλιογραφίας κυρίως από επιστημονικά περιοδικά και διαθέσιμο υλικό κάθε είδους το οποίο καλούνται και να αξιολογήσουν, όσο και της ίδιας της διδασκαλίας που περιλαμβάνει τη εργασία πεδίου-επιτόπια ‘έρευνα. Στόχος είναι η απόκτηση ικανοτήτων βαθείας κατανόησης του αντικειμένου και ικανοτήτων εμπειρικής έρευνας σε υψηλό επίπεδο και οξείας κριτικής εκτίμησης της παρατηρούμενης πραγματικότητας.
Οι φοιτητές αναμένονται να μπορούν να κατανοήσουν και να ερμηνεύσουν τα ζητήματα του αντικειμένου του μαθήματος με επιστημονικό τρόπο (μέσω έρευνας, συλλογής και αξιοποίησης υλικού, δηλαδή μέσω των μηχανισμών γνώσης ιδιαιτέρως της κτήσης δεδομένων, της επιλογής, της οργάνωσης και πρωτότυπης συνθετικής παρουσίασης) και με επιχειρηματολογημένο τρόπο να διατυπώσουν κρίσεις (με την έννοια της ερμηνείας προβλημάτων, με αναλυτικό τρόπο, του συνδυασμού γνώσεων και των διαχρονικών και συγχρονικών συγκρίσεων, της μελέτης και θεωρητικής διαχείρισης ζητημάτων με βαθμούς πρωτοτυπίας εντός ενός διεπιστημονικού πλαισίου) για κατά βάσιν νέα και άγνωστα περιβάλλοντα (εξηγώντας και συνθέτοντας πολύπλοκα και διεπιστημονικά θέματα), να παρουσιάζουν ελεύθερα και συγκροτημένα τις απόψεις τους σε ειδικούς, ως επίσης και να αξιοποιήσουν τις γνώσεις και ικανότητες για περαιτέρω σπουδές, έχοντας αποκτήσει ικανότητες ταχείας μελέτης και εμπειρικής έρευνας υπό πίεση. Το γεγονός ότι οργανώνουν μόνοι τους την εργασία πεδίου ακόμη και το ταξίδι, δίνει τη δυνατότητα να ασκηθούν και στην οργάνωση μιας επιστημονικής αποστολής.
Το μάθημα ως εκ του τρόπου που γίνεται δίνει έμφαση στις εξής γενικές ικανότητες:
Το μάθημα ασχολείται με τη διερεύνηση της ταυτότητας και της αναπτυξιακής προοπτικής μια πόλης και της περιοχής της αλλά και ενδεχομένως ενός ειδικού θέματος που σχετίζεται με αυτήν (εφ’όσον είναι οικονομικά εφικτό εκτός Ελλάδας), με στόχο οι φοιτητές να εφαρμόσουν τόσο τις γνώσεις που έχουν αποκτήσει από όλα τα μέχρι τούδε μαθήματα αλλά και τις γνώσεις που αποκτούν κατά τη διάρκεια του συγκεκριμένου μαθήματος στην επιλεχθείσα πόλη.
Η ανάλυση που γίνεται περιλαμβάνει συνήθως όλες τις διαστάσεις της φυσιογνωμίας μιας πόλης και της περιοχής της, ήτοι την κοινωνικο-πολιτική, την οικονομική, τη διοικητική, την πολιτισμική αλλά και την προγραμματική (προγραμματισμός-σχεδιασμός). Το μάθημα αποκρυσταλλώνεται σε μια μεγάλη ομαδική εργασία που διαιρείται σε μέρη που κάθε φορά είναι διαφορετικά ανάλογα με την πόλη και το ειδικό θέμα που τυχόν επιλέγεται.
Η εκπόνηση της εργασίας περιλαμβάνει τρία διακριτά βήματα: Στο πρώτο βήμα γίνεται έρευνα γραφείου (βιβλιογραφική έρευνα στη θεματολογία που έχει οριστεί) και παρουσίαση των αποτελεσμάτων. Στο δεύτερο βήμα πραγματοποιείται η εργασία πεδίου (επιτόπια έρευνα στην επιλεγείσα πόλη, διενέργεια συνεντεύξεων, συλλογή υλικού, καταγραφή-παρατήρηση, κλπ). Στο τρίτο στάδιο γίνεται η συγγραφή της τελικής εργασίας στην οποία ενυπάρχει η επιτευχθείσα αλληλοτροφοδότηση των δύο προηγουμένων βημάτων. Ακλουθεί η τελική υποβολή και παρουσίαση της εργασίας.
Παράλληλα με τη διεξαγωγή του μαθήματος οι φοιτητές καλούνται να οργανώσουν μόνοι τους το ταξίδι που θα γίνει ασκούμενοι έτσι στην οργάνωση μια επιστημονικής αποστολής.
Η αξιολόγηση των φοιτητών στηρίζεται σε:
Επίσης λαμβάνονται υπ' όψη η παρουσία και συμμετοχή στην τάξη, διάφορες ενδιάμεσες παρουσιάσεις εργασιών, καθώς και η ποιότητα συμμετοχής στην εργασία πεδίου – επιτόπια έρευνα.
Πεδίον ΄Άρεως, 383 34, Βόλος
24210 74452-55
24210 74380
g-prd@prd.uth.gr