Βασικός μαθησιακός στόχος του μαθήματος είναι:
Η κατανόηση των χωρικών απαιτήσεων αλλά και των αλληλο-εξαρτήσεων των επί μέρους λειτουργιών. Στο συγκεκριμένο μάθημα αυτό επιτυγχάνεται με την διερεύνηση του χαρακτήρα των λειτουργιών στο οικείο επίπεδο της αρχιτεκτονικής τόσο από πλευράς απαιτούμενου χώρου, όγκου, διαστάσεων, μορφής, προσανατολισμού κλπ, όσο και από πλευράς συσχετισμού τους με άλλες λειτουργίες, ώστε να διακρίνονται λειτουργίες που πρέπει να γειτνιάζουν σε αντίθεση με άλλες που αφίστανται. Παράλληλα γίνεται εκτενής αναφορά στα χαρακτηριστικά των υλικών και την κατασκευαστική λογική των κτηρίων ώστε να γνωριστούν οι φοιτητές με τις βασικές έννοιες της οικοδομικής.
Πως εξειδικεύονται στις παρακάτω κατηγορίες
Βασική απαιτούμενη συνιστώσα για την κατανόηση του αντικειμένου του μαθήματος είναι η εξοικείωση με τον τρόπο που παράγεται το δομημένο περιβάλλον. Απαραίτητη είναι η γνώση των επί μέρους δυναμικών που στηρίζουν και αναπαράγουν την πολυπλοκότητα των αστικών περιοχών και κατ’ επέκταση των πόλεων γενικότερα όπως αυτές εκδηλώνονται και αναπτύσσονται στην κλίμακα της αρχιτεκτονικής.
Οι φοιτητές πρέπει
Επίσης οι φοιτητές πρέπει να έχουν αποκτήσει τις απαραίτητες γνώσεις για την ορθολογική οργάνωση του κτίσματος στην περιοχή μελέτης μέσα από την οργάνωση του σχεδίου και της μακέτας στο δισδιάστατο χαρτί ή τρισδιάστατο χώρο.
Στόχος είναι να αποκτηθεί η εξοικείωση των φοιτητών στην ομαδική εργασία με καταμερισμό ευθυνών και αρμοδιοτήτων, άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής σκέψης, αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών, καθώς και ανάπτυξη ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης μέσα σε ομαδικό περιβάλλον.
Το μάθημα στρέφεται στην γνωριμία και εξοικείωση των φοιτητών με τις βασικές έννοιες που διέπουν τον αρχιτεκτονικό σχεδιασμό σαν βασικό σκέλος παραγωγής του δομημένου περιβάλλοντος.
Λόγω της φύσης του αντικειμένου, το μάθημα είναι κατά κύριο λόγο εργαστηριακού χαρακτήρα και διεξάγεται στα σχεδιαστήρια της σχολής. Περιλαμβάνει σχετικά μικρό μέρος θεωρίας και μεγαλύτερο μέρος ασκήσεων που αναφέρονται αφ’ ενός μεν στην ανάλυση υφιστάμενων αστικών περιοχών με όλη την πολυπλοκότητά τους από πλευράς μορφής και περιεχομένου, καθώς και στη σχεδίαση σύνθετων αρχιτεκτονικών μορφών.
Λόγω του χαρακτήρα του Τμήματος, μετά την ανάλυση των επί μέρους χρήσεων και αναγκών, ιδιαίτερη έμφαση τίθεται σε ζητήματα που σχετίζονται με την πολεοδομική διάσταση του αρχιτεκτονικού σχεδιασμού και συγκεκριμένα με την ένταξη των ζητουμένων μορφών στο ευρύτερο αστικό ή φυσικό περιβάλλον (προσανατολισμός, θέα, κλίμα κλπ), την μορφή των αρχιτεκτονικών μορφών ως ενιαίο σύνολο, την διάταξη των λειτουργιών των εξωτερικών χώρων, την οργάνωση της κυκλοφορίας πεζών και οχημάτων κλπ.
Τα θέματα που δίδονται για επεξεργασία αντιμετωπίζονται ομαδικά και μεγάλο μέρος της εργασίας γίνεται στα σχεδιαστήρια της σχολής με συγκεκριμένο ελάχιστο αριθμό απαιτούμενων διορθώσεων ανά περίοδο. Στην τελική φάση επεξεργασίας των σχεδίων, επιτρέπεται η χρήση ηλεκτρονικών υπολογιστών.
Στο τέλος του εξαμήνου η κατανόηση των βασικών εννοιών του αρχιτεκτονικού σχεδιασμού από τους φοιτητές εξετάζεται με βάση μια αρκετά απαιτητική ατομική σχεδιαστική εργασία.
Προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης
Κριτήρια αξιολόγησης | Προσδιορισμός βαρύτητας |
Συμμετοχή στο μάθημα | 10% |
Προφορικές εξετάσεις | 20% |
Θέμα εξαμήνου | 40% |
Εξετάσεις εξαμήνου | 30% |
Κάθε εργασία αξιολογείται με βάση τα αναμενόμενα μαθησιακά αποτελέσματα. Κάθε εβδομάδα διορθώνονται τα θέματα που σχεδίασαν οι φοιτητές στα σχεδιαστήρια της σχολής και τους παραδίδονται στην αρχή του επομένου μαθήματος με επισήμανση των λαθών τους. Κάθε μία από τις ασκήσεις έχει ξεχωριστό βαθμό δυσκολίας με αποτέλεσμα να προκύπτει ιδιαίτερα επεξεργασμένη εικόνα της προόδου του κάθε φοιτητή στο τέλος του εξαμήνου που αθροίζονται οι επί μέρους αξιολογήσεις. Οι βαθμοί ανακοινώνονται άμεσα στους φοιτητές και αναλύονται τα λάθη τους ώστε να βελτιώνουν την αντίληψή τους πριν της επόμενη από τις συνολικά 7 εργασίες. Τα κριτήρια αξιολόγησης έχουν γίνει από την αρχή σαφή ενώ μετά την αξιολόγηση, οι εργασίες διανέμονται παρουσία όλων και παράλληλα γίνεται ενώπιον όλων η επεξήγηση των παρατηρήσεων
Πεδίον ΄Άρεως, 383 34, Βόλος
24210 74452-55
24210 74380
g-prd@prd.uth.gr