Η θεωρία του μάρκετινγκ τόπου έχει αρχίσει να καθίσταται δημοφιλής σε όλες τις εκφάνσεις (nation branding, city branding, μάρκετινγκ τουριστικού προορισμού, μάρκετινγκ αστικής περιοχής, κ.λπ.). Το αντικείμενο ‘Μάρκετινγκ του Τόπου’ (ΜΤΤ) αποτελεί μια καινοτομία για τα σύγχρονα ελληνικά δεδομένα (και ακαδημαϊκά) και, με βάση το γεγονός ότι σε διεθνές επίπεδο το ΜΤΤ έχει έντονη παρουσία τα τελευταία 25 έτη, η προστιθέμενη αξία που δημιουργείται, άρα και οι στόχοι του μαθήματος, αφορούν κυρίως δυο επίπεδα: α) Το επίπεδο της ευκαιρίας και της δυνατότητας οι φοιτητές/ριες να γνωρίσουν κάτι νέο και με υψηλό δείκτη ενεργού συμμετοχής και ανάπτυξης δράσεων από την πλευρά τους, και β) Το επίπεδο της αξιοποίησης των γνώσεων, σε συνδυασμό με τη βαθύτερη καλλιέργειά τους, και στον επαγγελματικό χώρο. Η σκοπιμότητα του μαθήματος είναι ο συνδυασμός ζητημάτων Πολεοδομίας, Χωροταξίας και Ανάπτυξης μέσα από μια σύγχρονη οπτική.
Το μάθημα αφορά τις στρατηγικές διαχείρισης και μάρκετινγκ/branding πόλεων, περιφερειών ή άλλων γεωγραφικών ενοτήτων (π.χ. νησιά, μακροπεριφέρειες) με την έμφαση να δίνεται στους τομείς του πολιτισμού και του τουρισμού. Ειδικότερα γίνεται αναφορά σε συγκεκριμένα υποδείγματα χωρικών στρατηγικών, συμμετοχικών διαδικασιών λήψης αποφάσεων και αστικών παρεμβάσεων, καθώς και σε στρατηγικές με σκοπό τη βελτίωση της εικόνας και τη φήμης ενός τόπου με βάση τις αρχές του μάρκετινγκ και του branding,. Στο μάθημα πραγματοποιείται μία παρουσίαση των κύριων ζητημάτων θεωρίας και πρακτικής τόσο της Διαχείρισης Τόπου (Place Management|) όσο και του Μάρκετινγκ Τόπου (Place Marketing) με αναφορά σε παραδείγματα από τη διεθνή και ελληνική εμπειρία (με περιπτώσεις μελέτης όπως το Άμστερνταμ, η Βιέννη, η Λάρισα, η Κοζάνη κ.ά.).
Πιο συγκεκριμένα οι φοιτητές/ριες θα έχουν την ευκαιρία να κατανοήσουν και να ασχοληθούν με θεωρητικές προσεγγίσεις της Διαχείρισης Τόπου (π.χ. Διαχείριση Τουριστικού Προορισμού, Διαχείριση Ιστορικού Κέντρου, Σχεδιασμός Πολιτιστικής Περιοχής) και του Μάρκετινγκ του Τόπου. Θα συζητηθούν οι τρεις βασικοί στόχοι του μάρκετινγκ και branding τόπου (δηλαδή η προσέλκυση επιχειρήσεων, μόνιμων κατοίκων και τουριστών), καθώς και ειδικότερα αντικείμενα όπως η έρευνα αγοράς και η τμηματοποίηση των δυνητικών αγορών στόχων, η διαμόρφωση της φήμης και της ταυτότητας, ο στρατηγικός σχεδιασμός μάρκετινγκ βάσει συμμετοχικών διαδικασιών, ο ρόλος του e-marketing και των social media, η ανάπτυξη του πολιτιστικού και του τουριστικού προϊόντος αστικών περιοχών, κ.λπ. Πρακτικά οι φοιτητές/ριες θα ασχοληθούν με την εφαρμογή των μεθόδων αυτών μέσα από την εκπόνηση εργασίας για συγκεκριμένη περίπτωση μελέτης όπου θα παρουσιάσουν το σχεδιασμό της προβολής ενός τόπου, την κατάρτιση στρατηγικής διαχείρισης προορισμού, το σχεδιασμό περιοχής μουσείων ή πολιτιστικής διαδρομής, τη χρήση εφαρμογών e-marketing, τη δημιουργία διαφημιστικής καμπάνιας, κ.ά.
Πεδίον ΄Άρεως, 383 34, Βόλος
24210 74452-55
24210 74380
g-prd@prd.uth.gr